راه‌های بسته، وزیرراه را راهی مجلس کرد!

اسد‌الله خسروی: بارش برف در روزهای اخیر در کشور موجب شد تا ناتوانی مدیریتی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی بویژه در بخش‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای محرز و مشخص شود. بارش برف که سازمان هواشناسی از قبل هشدار آن را داده بود، نه‌تنها تمام جاده‌ها و شریان‌های مواصلاتی کشور را مسدود کرد، بلکه منجر به ایست قطارهای در حال حرکت خطوط ریلی و در نهایت لغو بیشتر پروازها در فرودگاه‌های کشور شد. بنا به این گزارش، هشدارهای سازمان هواشناسی کشور که از چند روز قبل از آغاز بارش‌ها بارها تکرار شد، نتوانست مسؤولان را از خواب غفلت بیدار کند و با آغاز بارش‌ها آنچه مشهود بود، ناتوانی در مدیریت بحران بود. بارش نخستین برف زمستانی موجب سردر گمی مسؤولان در رفع موانع و تامین نیازها شد و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم بویژه مسافران به‌وجود آورد. در این میان ناکارآمدی مدیران وزارت راه‌وشهرسازی موجب شده است با گذشت چند روز از بارش برف همچنان برخی راه‌های اصلی کشور و گردنه‌ها مسدود باشد. در این باره محمدرضا رضایی‌کوچی از دعوت عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی به مجلس خبر داد. رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با مهر، از دعوت عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی به کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: کمیسیون عمران از آقای آخوندی برای پاسخگویی درباره مشکلات فرودگاه‌ها و راه‌های کشور پس از بارندگی‌های اخیر دعوت به عمل خواهد آورد. وی درباره عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در بارندگی اخیر گفت: مساله اصلی کشور خشکسالی است. مردم بارها برای بارندگی نماز باران خواندند و خداوند بالاخره به ما لطف و رحمت کرد و برف و باران الهی نازل شد اما ناکارآمدی مدیران باعث شد این رحمت الهی تبدیل به بحران شود. با 30 سانتیمتر برف نباید بزرگراه‌های ما بسته، فرودگاه‌ها تعطیل شود و مسافران ساعت‌ها در قطار بمانند، این مشکلات نشان می‌دهد در مدیریت بحران در وزارت راه مشکلات اساسی وجود دارد. رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: فرودگاه امام خمینی (ره) که پروازهای خارج از کشور از آن انجام می‌شود تا همین امروز (سه‌شنبه) نیز تعطیل بوده است. کشورهای دنیا تعجب می‌کنند با 30 سانتیمتر برف یک فرودگاه بین‌المللی تعطیل شده و همه کشور قفل شده است. وی با اشاره به نارضایتی مجلس از عملکرد وزارت راه در بحران اخیر گفت: اعضای کمیسیون عمران بلافاصله بعد از بارندگی‌ها از مرکز کنترل راه‌های کشور بازدید کردند. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌رغم گذشت چند روز از بارندگی‌ها هنوز فرودگاه امام خمینی(ره) در شرایط بحرانی است. واقعا برای وزارت راه‌وشهرسازی جای تاسف است که بعد از چند روز هنوز نتوانسته‌اند مشکل این فرودگاه بین‌المللی را حل کنند.
سردرگمی مردم در ‌بی‌برنامگی ایرلاین‌ها و سکوت مسؤولان
در حالی طی چند روز اخیر در فرودگاه مهرآباد اغلب پروازهای ایرلاین‌ها باطل شد که باند مهرآباد باز بود اما به دلیل بی‌برنامگی شرکت‌ها در چینش پروازها و عملیاتی کردن هواپیما برای اعزام مسافر، اغلب پروازها پس از ساعت‌ها تأخیر باطل می‌شد. به گزارش فارس، با وجود آنکه سازمان هواشناسی چندین روز قبل از بارش برف اخیر پایتخت، هشدارهای لازم را اعلام کرده بود اما بارش برفی نه چندان سنگین، حمل و نقل کشور را بخصوص در 2 مدل جاده‌ای و هوایی مختل کرد، مسافران زیادی ساعت‌‌ها در جاده‌ها در برف و کولاک ماندند و 2 فرودگاه بزرگ و اصلی کشور بسته شد. از بعد از ظهر روز هفتم بهمن‌ماه بارش برف در پایتخت شدت گرفت و همزمان با شدت گرفتن بارش برف‌،‌ مشکلات انواع مدل‌های حمل و نقلی ما هم شدت گرفت‌. بارش برف‌ موجب تعطیلی 2 فرودگاه بزرگ و بین‌المللی کشور شد، مسافران داخلی و خارجی سرگردان شدند و هیچ پیش‌بینی از وقوع این اتفاق و مدیریت آن بین دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور حس نشد و با وجود اطلاع‌رسانی‌های قبلی، تمهیدات چندانی بابت مدیریت بحران ‌از سوی مسؤولان اندیشیده نشد. تردیدی در توجه به ایمنی پروازها نیست و قطعاً نباید در شرایط غیرایمن پرواز انجام داد اما می‌شد با بررسی اطلاعات هواشناسی از قبل به مسافران اعلام کرد پروازها با تأخیر انجام یا ابطال می‌شود تا به فرودگاه نیایند و پس از ساعت‌ها معطلی با ابطال بلیت و بازگشت مواجه نشوند و همچنین می‌شد پیش‌بینی هواپیمای جایگزین داشت. این در حالی است که پس از حدود 40 ساعت از بارش برف بالاخره اعلام شد پروازهای 2 فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) برقرار و باند هر دو فرودگاه باز است. در فرودگاه مهرآباد پاکسازی سطوح پروازی و باند انجام و یکی، دو پرواز هم برقرار شد اما درصد بالایی از پروازهای روز دوشنبه هفته جاری در مهرآباد، در بی‌برنامگی شرکت‌های هواپیمایی و نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، باطل اعلام می‌شد، البته اطلاعات بسیاری از پرواز‌ها در تابلوی اطلاعات پرواز در ابتدا «طبق برنامه» یا «با تأخیر» یا «تأخیر عملیاتی» اعلام می‌شد اما پس از گذشت ساعت‌ها، اغلب آنها باطل اعلام می‌شد و مسافران پس از ساعت‌ها سرگردانی‌ به خانه خود بازمی‌گشتند و عده‌ای هم ناچار در فرودگاه می‌ماندند تا شاید روز بعد پروازی برای سفر آنها فراهم شود. بنا به اظهارات اغلب مسؤولان شرکت‌های هواپیمایی، هواپیماهایی که قرار بود از شهرهای دیگر به مهرآباد بیایند تا پروازهای بعدی را از مهرآباد انجام دهند نیز به تهران نیامده بودند و مسافران دچار سردرگمی شده بودند.
کرایه فرودگاه امام تا تهران یک‌میلیون تومان!


فاجعه دیگری که مسافران را درگیر کرد نبود نظارت کافی شهر فرودگاهی بر تاکسی‌ها و مسافربرهای فرودگاه امام بود. ماجرا از این قرار است که تاکسیداران برای انتقال مسافران به رباط‌کریم و تهران به ترتیب درخواست 500 و یک‌میلیون تومان را می‌کنند. یکی از مسافران در این‌باره به تسنیم گفت:‌ متاسفانه رانندگان در نبود نظارت و با وجود وعده‌های متعدد برای جلوگیری از بروز نابسامانی در حمل‌ونقل فرودگاه‌ امام، برای مسیر فرودگاه تا تهران یک‌میلیون تومان می‌خواهند، یعنی نفری 250 هزار تومان.